راه به هیچ جا

دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۸۵
059889.jpg

درباره رابرت فرانک

ترجمه: نیكى محجوب



رابرت فرانك در سفرى به آمریكا عكس هایى بسیار حرفه اى از وضعیت بدون تغییر و راكد آمریكا را به تصویر كشیده است. جف دایر در مورد عكاسى فرانك مى گوید: شیوه عكاسى اش به یك شكل نیست.
هیچ چیزى نیست كه بتواند از دست رابرت فرانك فرار كند و او همه نوع تصویرى را به اشكال مختلف به تصویر درمى آورد. هوش و نخبگى این هنرمند در عكاسى توسط مردمى كه تاكنون اسم او را نشنیده اند و كتاب راهنماى آمریكا (The Americans) را ندیده اند، هم احساس مى شود. كتاب راهنماى وى بخشى از بیش از نیم قرن تكاپوى وى در عرصه عكاسى در این قاره است.
فیلیپ راس در مورد كتاب وى مى گوید: بخش قابل توجه این كتاب تاثیر موفقیت هاى زودهنگام، شرح مشكلات، استعفاها و... است.
اما این هنرمند پیش از اینكه عاشق این هنر شود با عكاسى خداحافظى كرد و یا شاید از عواقب كتابش نگران بود.
فرانك در سال ۱۹۴۲ در زوریخ متولد شد. او در اواخر سنین نوجوانى و اوایل ۲۰ سالگى تعداد بسیار زیادى عكس از سوئیس گرفته بود. اولین سفرش به آمریكا در سال ۱۹۴۷ انجام شد، كه به عنوان عكاس مدل در هارپر بازار استخدام شد. وى شیوه كارش را تغییر داد و به پرو و بولیوى براى عكاسى سفر كرد. در خلال سال هاى بعد او در بین اروپا و آمریكا در حركت بود. در سال ۱۹۵۳ واكرا ایوانز با فرانك ملاقات كرد. ایوانز نیز كتاب عكس هاى آمریكا را در سال ۱۹۳۸ به چاپ رساند.
این دو هنرمند سپس سفرى را با یكدیگر آغاز كردند. ایوانز از فرانك در یكى از همین سفرها خواست تا ماشین را نگه دارد و قدم بزنند تا فردا خورشید كه در وضعیت و حالت طبیعى طلوع كرد، مجدداً فعالیت هنریشان را آغاز كنند.با تشویق هاى ایوانز، فرانك براى فعالیت در گاگینهام درخواست داد و شروع به سفر در آمریكا براى پروژه عكاسى اش كرد. اینكه چگونه شهرنشینى در این كشور متولد شده و گسترش پیدا كرد، فرانك پس از ازدواج و به همراه دو فرزندش نیز این پروژه را ادامه داد تا به انتها رسید.براساس مقدمه اى كه جك كیوراك بر كتاب فرانك نوشته، این هنرمند ۴۸ ایالت مختلف در آمریكا را با ماشین قدیمى اش پشت سر گذاشته و براساس آموزش ایوانز، در برخى مواقع در حین سفرش ماشین را جایى پارك كرده و تا فردا صبح هنگام طلوع خورشید و نور مناسب منتظر شده است.
فرانك مى گوید: دیدن اشیاى راكد را دوست دارم، اشیایى نیز كه به هر نوع حركت داده مى شوند و عكس هایم از این اجسام به گونه اى است كه انگار آنها مجبور به حركتند.
در عكس هاى فرانك تنها دوربینى را مى بینید كه موفق شده زمان را متوقف كند.
خیابانى با چراغ نئون در دو طرف خانه هایى كه فاصله اى بین صفحات مختلف عكس هستند، عكس هایى از داخل پنجره هتل با ته مونتانا، درهاى بسته شده آسانسور و در عكس بعد دقیقاً احساس مى شود شاتر باز و بسته شده و شهر دیگرى به تصویر در مى آید.
در اثر حمایت هاى ایوانز، فرانك سنت ها و باور هاى مختلفى را تجربه كرد كه در ابتدا نمى توانست آن را براى كتابش استفاده كند.
فعالیت جدید فرانك همزمان با نوآورى اوانته كالمن (موزیسین) بود. در سال ۱۹۵۰ كالمن توانست انقلابى در موسیقى جاز ایجاد كند و در همان سال ها فرانك كتاب تصویر فرانسه را به شكل نو به چاپ رساند.
مریم وندرس معتقد است فرانك تصاویر را از جوانب دیگر غیر از چشم و بیشتر با حس به تصویر مى كشد.
فرانك در «آمریكا ۹۱» (پروژه اى از همین كتاب) را به تصویر كشیده، مردمى در یك جاده در آیداهو بر یك ماشین سوارند.
شاید این كتاب نتواند تغییراتى را كه ایوانز و لانگ در دهه ۳۰ در كتاب هایشان به تصویر كشیده اند، نمایان كند، اما خود به نوعى یك تضاد را در طول دوران عكاسى فرانك به تصویر درآورده است.
فرانك در مورد انتقاد هایى كه به كتابش شده مى گوید: در هر حال دیدن بهتر از گفتن است.
فرانك نیز مانند لانگ و ایوانز به همان نقاط سفر كرده اما شیوه عكاسى و تصویربردارى از محیط و اشیا كاملاً متفاوت است.
دیانا آربوس در مورد عكس هاى فرانك مى گوید: عكس هاى فرانك یك خلأ دارد، این خلأ منفى نیست. منظور من آن است كه این هنرمند كاملاً وضعیت را به تصویر مى كشد.
گرمى وینگارد كه در سال ۱۹۶۴ عكاسى مى كرده در مورد تصویر یك پمپ گاز در نیومكزیكو از كتاب فرانك مى گوید: «پنج تصویر در كنار هم نشان دهنده یك پمپ گاز است كه در هر عكس یك لغت به تصویر كشیده شده و در كنار هم به معنى نجات (Save) است.
وینگارد مى گوید: این عكس هیچ احساس رمانتیكى در مخاطب ایجاد نمى كند این عكس هیچ نشانى از زندگى ندارد، نه خانه اى، نه پنجره اى، نه ماشینى و تنها لغت نجات در این عكس ها ذهن را مشغول مى كند.
شاید فرانك از نظر حرفه اى عكس هاى قابل توجهى نگیرد، اما تصور افراد را در مورد نحوه عكاسى تغییر مى دهد.

منبع: نیویورك تایمز

روزنامه شرق، 3آبان 1383، شماره 323

نویسنده مترجم: نیكى محجوب


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea